Vanligvis jobber sentrumsforeningen Skien By og Arkaden Skien, kjøpesenteret midt på torget, iherdig med å trekke folk til Skien sentrum. Men nå, i koronatiden, oppfordres alle til å holde seg hjemme, borte fra byen. For butikkene i Skien sentrum ble situasjonen snudd på hodet da Norge stengte ned 12. mars. Sentrum lå øde, butikkene tomme for kunder, eller stengt.
«Hvordan kan vi redde byen?», var briefen vi fikk fra Skien by, med næringssjef Ken Lien i Skien kommune i ryggen.
Vår løsning var å skape en «digital tvilling» av Skien sentrum. På rekordtid. Konseptet består av tre deler:
Designet er distinkt og tydelig, med få farger og enkle, litt grove, illustrasjoner. Dette for å raskt bygge gjenkjennelse og kjennskap til konseptet. Maskoten «Bud» er sentral, og brukes på alt materiell og som fav-ikon på nettbutikkene.
Mediemiksen består av lokalradio, lokalaviser og selvfølgelig sosiale medier. For å få god organisk synlighet har vi spesiallaget innlegg som alle butikkene har delt på sine sider på Facebook og Instagram. Vi har laget profilbildefilter «Jeg leverer på døra», som både drivere og ansatte benytter, og et filter til facebook profilbilder: «Jeg handler lokalt».
Her er radiospottene:
Og det funker! Hele Skien levert på døra ble lansert torsdag 2.4, og i løpet av de tre første dagene har vi hatt over 20.000 unike besøkende og en omsetning på over 100.000 kr. Siden mange av butikkene holder stengt er dette omsetning som de ellers ville ha gått glipp av. Omsetning som kanskje ville havnet hos internasjonale aktører som Zalando eller Amazon i stedet.