De 6 viktigste digitale trendene i 2022


Det kan være utfordrende å henge med på alt som rører seg i bransjen vår, spesielt innenfor det digitale som utvikles og endres svært raskt. Derfor har vi trukket frem 6 trender innenfor digital markedsføring i 2022, trender vi mener dere som annonsører bør ha et forhold til.

1 Social proofing

“Word of mouth” er ikke dødt. Andres tilbakemeldinger og erfaringer med våre produkter og tjenester har aldri vært mer tilgjengelig, ei heller mer førende for kjøpsatferden vår. Er du inne på en landingsside og ser et utsagn eller tilbakemelding fra en industriekspert? Det er social proofing. Er du på jakt etter en ny tilbyder av en tjeneste til bedriften din, og ser på siden deres at dette benyttes av noen andre i din bransje? Det er social proofing.

Det dreier seg kort sagt om å påvirke dine kunder til å velge deg gjennom å kommunisere andre menneskers relevante erfaringer.

2 Førsteparts data

Innen 2023 skal de store nettleserne ha avviklet tredjeparts tracking. Den såkalte “cookiedøden”. Dette betyr at mye av datainnsamlingen som i dag gjør det enkelt å målrette digitale annonser mot ønsket målgruppe, blir borte. Vi må derfor finne andre måter å snakke direkte til målgruppen vår på.

Mye av nøkkelen kommer her til å ligge i førsteparts data. Et eksempel på førsteparts data er e-poster man får fra kundene sine. Er e-posten gitt under et korrekt GDPR-samtykke som tillater at man kan kontakte vedkommende om markedsføring, så kan man igjen laste disse opp i annonseplattformer som f. eks. Facebook, Google og Linkedin og bruke dem som publikum. 2022 blir derfor et år hvor det blir viktig å bygge opp CRM-basen sin, slik at du får en større liste å jobbe med på sikt, når tredjeparts-trackingen forsvinner.

3 Automatisert e-post

Å samle e-poster i en CRM-base for å ruste seg mot “cookiedøden” betyr også at man tilrettelegger for å kommunisere oftere og smartere via e-post med kundene våre. I markedsføringsplattformer og verktøy som f.eks. Hubspot kan man enkelt sette opp en kommunikasjonsflyt via e-post knyttet opp til ulike “triggere”. En trigger kan være at noen har blitt ny kunde -> ønsk dem velkommen via e-post. Går et medlemskap mot slutten? Send en e-post som overtaler dem til å bli. Alt dette kan automatiseres slik at det går av seg selv, og du kan være trygg på at ingenting “faller mellom to stoler”. Slik ivaretas din kundereise på en god måte.

4 Social Commerce

Produkter og tjenester har aldri vært mer tilgjengelig enn de er nå, mye på grunn av sosiale medier. Under pandemien har de fleste av oss blitt nødt til å tilegne seg nye forbruksvaner, og som et resultat av dette har online-shopping eksplodert. Å handle via Instagram, Facebook, Youtube etc. kalles “social commerce” og innebærer at du ikke behøver å forlate nettsiden/appen for å gjennomføre et kjøp. Du kan enkelt gjennomføre kjøpet i newsfeeden din.

Slik kan man nå ut til mange flere mennesker enn før ved å dukke opp i feeden til noen som ikke har pleid å handle hos oss eller kjenner til oss. De sosiale plattformene tjener samtidig på at vi bruker mer tid på deres plattform og gjør dem til en mer attraktiv annonseringsflate. Sånn sett en “vinn-vinn”, og noe som bare vil fortsette å vokse i tiden som kommer.

5 Video

Bruk av video er ikke noe nytt, men en vedvarende trend som stadig vokser. Video er ikke lenger “valgfritt” – det er et must. Videoinnhold er mer engasjerende og enklere å konsumere, video prioriteres i annonseplattformene og får flere visninger enn statiske bilder. Stadig flere medier – som TikTok, Youtube og Reels – baserer seg kun på videoinnhold, noe som naturlig nok betyr at annonsene må være i videoformat.

Det blir stadig vanskeligere å fange oppmerksomheten til målgruppen vår, men levende bilde gjør det klart lettere. Det er også viktig å kunne fortelle en historie og tilføre en ekstra dimensjon til kommunikasjonen for å nå frem. Bruk av video gjelder ikke bare i annonsering, det handler også om å bruke livestreams, stories og videoinnhold i egne kanaler for å interagere med kundene og følgerne våre.

6 TikTok

er det sosiale mediet som har vokst raskest under pandemien, og kommer garantert til å fortsette å vokse i de fleste deler av verden. Som et resultat blir TikTok også mer modent for annonsering, og annonseformatene er relativt like de vi kjenner fra andre sosiale medier. Forskjellen ligger i hvordan man bør utforme annonsene. TikTok sier selv: “Don’t make ads, make TikToks”.

Dette betyr at annonsene bør ligne TikTok sitt vanlige innhold. Det skal være lekent, organisk og kreativt. Ellers drukner man raskt i mengden og fremstår kjedelig på en app som er så leken i utgangspunktet. Enn så lenge finnes det noen begrensninger i Norge rundt hvilke muligheter man har som annonsør: Man kan ikke segmentere geografisk, noe som gjør nedslagsfeltet svært bredt, så foreløpig egner TikTok seg best for nasjonale aktører. Vi følger ivrig med på utviklingen og gleder oss til å lage kreative TikTok-annonser med dere om ikke altfor lenge. I mellomtiden kan dere la dere inspirere av disse eksemplene.

Vi hjelper deg gjerne med tips og råd rundt hvordan dere kan inkludere disse trendene i en digital markedsføringsstrategi – så ikke nøl med å ta kontakt for mer informasjon.

 

Se webinar om Digitale Trender

 

 

 

Kontakt oss

Send oss en epost på hei@r8edge.no eller ring oss på +47 476 85 000