Merkevarestrategi er mer enn en logo. Mange dropper denne delen i en markedsplan, men vi mener den er en must-have for å sikre at alle tiltak og aktiviteter for året er i tråd med den overordnede strategien. Fyll inn nøkkelfaktorer som visjon, misjon og verdier, sammen med ambisjon og stjernekunder. Ha gjerne dette som en fast innledning i markedsplanen før du går over til konkrete mål og tiltak for gjeldende år.
For å nå den langsiktige ambisjonen er det viktig med delmål. Hva ønsker dere å oppnå for året? Er det forretningsmål, salgsmål eller markedsmål? Hva med enkeltprodukter eller nye segmenter? Kanskje en kombinasjon? Kunsten er å velge seg noen få gode, fremfor å gape over for mye. Prioriter mål og kartlegg hvilke målparametere som finnes for å vurdere resultatene.
Hvilke kanaler er riktige for dine mål og målgrupper? Og hva skal du fokusere på for å oppnå resultater på en effektiv måte? Vi skiller gjerne mellom fortjente, egne og betalte kanaler. Start gjerne med å utforme et Marketing Mind Map for å få en overordnet oversikt, før du setter konkrete tiltak på hver enkelt kanal.
Den digitale verden har kommet for å bli og det dukker stadig opp nye arenaer. Det kan være lurt å sette opp en egen digital strategi i planen som konkretiserer hvorfor, hvordan og når de digitale og sosiale kanalene skal brukes. Ta en vurdering på hvilke dere har brukt til nå, og om det er noen nye dere burde utforske.
Smarketing har blitt det nye buzzordet i bransjen. Det handler rett og slett om at salg, service og markedsføring spiller tettere på lag for å optimalisere hele kundereisen. Også her vil det være lurt å sette opp en egen strategi i markedsplanen. Et smart CRM-system kan være fornuftig å investere tid og ressurser på – som eksempelvis HubSpot.
Les mer: Hvordan skape vekst med HubSpot
Aktivitetsplan, eller årshjul om du vil – kjært barn har mange navn. Uansett hva dere ønsker å kalle det er det helt essensielt å samle alt av aktiviteter og tiltak inn i en eller annen form for oversikt. Hva rører seg gjeldende år? Lanserer dere noe nytt? Er det noen relevante høytider eller happenings dere burde koble dere på? Jo mer dere klarer å kartlegge, desto mindre ad hoc vil dere oppleve.
Sist, men ikke minst – sett opp et estimert budsjett fordelt på ulike tiltak i planen. Selv om den høyst sannsynlig vil bli justert på underveis, så gir den i det minste et godt grunnlag for året og en pekepinn for neste års budsjett.
Og du? For å hjelpe deg litt på veien har vi satt sammen en enkel mal du kan bruke til aktivitetsplan. Last den ned her.